Skriv rätt nummer två

Var, blev, blivit, varit, vart är svårt, svårt, svårt att skilja på ibland ser jag. SLUTA, BARA SLUTA. 
Vart indikerar riktningen dit någon/någonting är på väg; "vart ska du?"
Var indikerar var någon/någonting redan är; "var är du?"
"Maten/tavlan/osv vart bra" till exempel, är också fel. Maten/tavlan/osv är inte på väg någonstans, era dumma ungar. Det heter "maten/tavlan/osv blev bra." Det är samma sak med exempelvis "jag har vart kär." Nej. "Jag har varit kär", VARIT.
 
"Enligt mig" finns inte, det är ingenting ni varken kan skriva eller säga. Enligt är ett ord ni bara kan använda om ni refererar till en pålitlig källa. Till exempel "enligt trafikverket..." och "enligt nationalencyklopedin..." Ni kan inte referera till er själva som en pålitlig källa och då säger ni "jag känner...", "jag vill..." eller "jag anser att..." för att räkna upp några exempel.
 
"Medans" och "tills" är talspråk och alltså ingenting ni kan skriva. Det heter "till" och "medan", simple as that. PUNKT. "Till han kommer" och "medan du lagar mat".
 
Han/honom, hon/henne. Framför allt han/honom verkar vara väldigt svåra att skilja på och sätta på rätt plats. För att få fram vad som är rätt kan ni säga meningen på engelska och där är him passar honom in och där det är he passar han. Någonting som kan fungera och är lite enklare är att sätta in oss/vi i meningen där han/honom ska vara. Oss = honom och vi = han, det är dock ingenting jag är säker på. Till exempel: "jag är kär i oss" blir "jag är kär i honom" och "du är inte bättre än vad vi är" blir "du är inte bättre än vad han är".
 
Siffrorna då! Siffror upp till tolv, eventuellt tjugo om man så vill, skrivs med bokstäver och INTE siffror. Det är heller inte okej att ersätta "en kossa" med "1 kossa".
 
Även fast, även här är det bara nej. Nej.
.
Det heter "fastän" eller "även om" och även fast är förmodligen en blandning av "fastän" och "även om". Det kan även ha sin härkomst (sjukt fult.) från engelskans "even though" men blir helt fel på svenska.


Kladda lite här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (visas bara för mig)

Hemsida/bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0