Skriv rätt igen

Nu var det dags igen för språkfascisten, språk-Hitler att gnälla. Den grammatikkunnige besserwissern inom mig bölar just nu.
 
Han/honom är något vissa har lite problem med; för när ska det vara [...] honom och när ska det vara [...] han? Faktum är att han är subjektform och honom är objektform. Jaha, tänker ni; vadå subjekt och objekt? Vi kan säga att subjekt = utför handlingen och objekt = någon/något som utsätts eller påverkas av en handling (bland annat). I fallet med han/honom - eller hon/henne - så är han/hon subjektform och honom/henne är objektform.
 
Exempelvis jag är kär i honom = honom utsätts för någonting, här är kär själva "handlingen".
Eller hon hämtade honom på stationen igår = ännu en gång utsätts honom för en handling - hämtade. (Här ser ni dessutom att hon(/han) är subjektet, hon utför handlingen.)
 
När det gäller han så ska det alltid vara "huvudpersonen", det vill säga den som utför handlingen i det här fallet. 
 
Någonting annat som jag till och med fått tips om(!!!!) är vår/våran och vårt/vårat (ibland även ert/erat och era/eran). Dessa kan nog jämföras med de/dem/dom - alla former är accepterade, du får använda vilken form du vill i privata sammanhang men våran, vårat, eran och erat är talspråk och inte skriftspråk. Det innebär att de kortare formerna vår, vårt, er och era är, i offentliga sammanhang som jobb och studier, det ni bör använda. Vill ni vara på den säkraste sidan så är de korta formerna att rekommendera, de är stilmässigt omarkerade och kan användas utan att reta upp någon och utan att ni får notiser om det!
 
Jag vet att jag har tagit upp detta förut men jag tror att det behövs ta upp igen. Jag kallar detta för de och dem 2.0. Nu när jag ändå har tagit upp subjekt och objekt kan jag reda ut de och dem för er. de = subjekt och dem = objekt. Minns ni vad subjekt och objekt innebar? För att hålla det så enkelt som möjligt för er i denna djungel så är subjekt fortfarande bara utför handlingen och objekt är fortfarande bara utsätts för handlingen.
 
Exempelvis de jagade dem = de är subjektet som utför handlingen jagade och dem utsätts för handligen.
Eller polisen övervakade dem = polisen är subjektet, övervakade är själva handlingen och dem är ännu en gång utsatt för handlingen. 
Vi tar ett exempel till: de tyckte inte om maten = de är subjektet, tyckte inte = själva handlingen och i det här fallet är maten objektet eftersom att det är maten som utsätts för illatyckandet.
 
Nu räcker det för idag. Men vänta bara, det kommer mer!


Kladda lite här:

Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (visas bara för mig)

Hemsida/bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0